Al-Miknasiyya: L’Ajuntament medieval de Mequinensa.
L’Ajuntament medieval de Mequinensa
Per Jacinto Bonales
Després de la conquesta definitiva de Miknesa a mans dels cristians l’any 1149, es va plantejar la necessitat d’organitzar aquest nou territori per part dels senyors de la guerra. La vila, amb una població bàsicament formada per sarraïns, trigaria anys en poder atreure població cristiana donada la gran “competència” entre els nous territoris que, en pocs anys, van passar a dependre de l’òrbita dels comtats catalans i del regne d’Aragó: des de Lleida i Fraga fins a Tortosa.
La població de Mequinensa, tant la islàmica com la cristiana acabada d’arribar, durant dècades van dependre de les autoritats senyorials, els milites que tenien el castell com a centre de poder i residència. Mostra d’això és la “Partilla de términos” de Mequinensa amb Fraga –ja comentada en un altre article– signada l’any 1246, gairebé cent anys després de la conquesta, i on no participen les autoritats municipals de la nostra vila (a diferència de les de Fraga, que sí que ho fan com a probi homines). Efectivament, tot sembla indicar que el poder local, que emanava del senyoriu, encara estava en mans dels agents senyorials en aquest segle XIII. Així l’any 1246, essent la senyoria de Pere de Montcada i de la seva esposa Sibil·la, el poder local era exercit pels “homines suos”, els militars de la plaça: Llorenç de Terrassa, Joan Cubero, Cleón Despés militis, Fortún Garcés militis, Arnau de Mollet batlle, Berenguer del Castillo montarii i Ramon Cosí de Miquinencia, aquest darrer probablement veí del poble.
Però ja a la segona meitat del segle XIII i perfectament consolidat al segle XIV, el caràcter militar de la plaça no podria atura el moviment d’autonomia municipal –d’altra banda general-, documentant-se ja la primera i principal forma d’organització: el concilium o Consell General, assemblea oberta de tots els veïns de la vila, amb personalitat jurídica i pública reconeguda. I també els seus representants, els jurats. Com hem dit, a Mequinensa vivien cristians i sarraïns; junts però no barrejats. Aquests col·lectius formaven dos societats que convivien però amb règim jurídic, econòmic, polític i social diferenciats; i per tant, amb dos sistemes de representació totalment diferents i separats. Els cristians es reunien en consell general de la Universitat dels cristians, i comptaven amb dos jurats, els seus representants. Les assemblees veïnals es celebraven per sol·licitud dels jurats, per manament del batlle –del que ja en parlarem– i amb pregó del nunci, saig o corredor jurat de la vila, que comunicava la congregació del consell a veu i a toc de les campanes de l’església de Santa Maria. L’assemblea es reunia, normalment, dins la dita església de Mequinensa. Els sarraïns, però, es reunien en consell general de l’Aljama o moreria, i comptaven també amb dos jurats, els seus representants, així com un alamí (documentat entre 1388 i 1485) o un alfaquí (documentat entre 1486 i 1490). L’alamí, segons la historiadora Marta Monjo (1) era la personalitat principal de l’aljama, amb funcions similars a les que tenia el batlle cristià, mentre que l’afaquí era el que “regula la vida legal i vetlla perquè s’ajusti als preceptes islàmics”. Aviat, però sobresortirien d’entre els veïns els prohoms o probi homines, caps de casa o veïns, tant cristians com sarraïns, reconeguts com a principals veïns entre el conjunt de la població i que gaudirien d’un accés més freqüent als càrrecs municipals (2). Aquests veïns principals formaran el consell restringit de prohoms; una espècie de consell assessor dels jurats. Sabem de la seva existència per un pergamí de l’any 1363 que assenyala com a consellers cristians a Domènec Esteller, Guillem Gostanç, Bartomeu Ferrer, Guerau Alentorn, Domènec Pellicer, Domènec de Sentbetrià, Berenguer Gostanç, Ferrer Llop i Domènec Guifré (3).
A Mequinensa, doncs, hi havia dues comunitats, amb dues assemblees o consells, i quatre jurats, dos per comunitat. Val a dir que per a les qüestions transcendentals de la vila –com la sol·licitud de crèdits per al municipi– es reunien junts, els cristians i sarraïns, en el Consell general d’Universitat i Alhama, a toc de campana i pregó del nunci jurat, aplegant-se als soportals o porxos de la plaça Major, amb la presidència del batlle.
Dependents del senyor i, doncs, per sobre de les comunitats de Mequinensa, hi havia tres càrrecs al poble: el notari de la vila, el nunci o corredor (pregoner), i el batlle. Aquest darrer, el batlle, que a partir del segle XV és anomenat batlle y justícia, no era altre que el jutge en primera instància, designat pel senyor del terme (els Montcada) o pel seu procurador de la baronia, per tal d’exercir la justícia bàsica i el poder polític. Es tractava generalment d’un militi o cavaller, oficial del senyor, de plena confiança, encara que amb el temps passarà a ser un dels principals veïns cristians del poble. Ajudat per un assessor jurisdiccional, repartia justícia i s’encarregava de la policia i de la tributació senyorial, és a dir, de vigilar i cobrar els diferents impostos que els veïns havien de pagar als Montcada.
Deixem tot seguit una llista amb els càrrecs que hem pogut documentar als segles XIV i XV.
1331
|
Batlle
|
Joan de Cardona
|
Jurats cristians
|
Guillem Gostanç, Joan de Sent Bretrià
|
|
Jurats sarraïns
|
Agnit[..]d Corbet, Abçaÿt Dabcaÿt
|
|
1340
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
? i Pere Soro
|
|
Jurats sarraïns
|
Mahoma Daziz, Maffomado Atidatxo
|
|
1340 (1341?)
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
Guiyamó de Sentbetrià, Domingo Spres
|
|
Jurats sarraïns
|
Ffemado de Maçot, Acmet Porello
|
|
1355
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Jurats sarraïns
|
Famado de Bassarrons, Azit fill de Braim Daziz
|
|
1362
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
Bernat de Manila, Jaume Cosit
|
|
Jurats sarraïns
|
Famado de Barrassons, Azit de Braim Daziz
|
|
1363
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
Lorenç Steller, Vera Cavaller
|
|
Jurats sarraïns
|
Jute Ferrabim, Famado Daltanoz
|
|
1370
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Jurats sarraïns
|
Mafoma de Aziz, Mafoma de Fogaça
|
|
1388
|
Batlle
|
Blascho de Mur
|
Jurats cristians
|
Bartholomeu de Biosca, Pedro de Soro
|
|
Alamí
|
Ferrigot de Bençala / Mofferig Avençala
|
|
Jurats sarraïns
|
Culema de Caet de Aziz, Caet Aigadar / Homado de Bençala.
|
|
1393
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Fferrargum de Bençala
|
|
Jurats sarraïns
|
Acmet de Fferrebim, Calema Daziç
|
|
1400
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Feraiz de Bençala
|
|
Jurats sarraïns
|
Juci Ferrabin, Ffamado Dalsuent
|
|
1401
|
Batlle
|
Joan de Campos
|
Jurats cristians
|
Dominico Soro, Bernat Cerdà
|
|
Alamí
|
Farranot de Bençala
|
|
Jurats sarraïns
|
Nice de Ferrabim, Famadono del Font
|
|
1404
|
Batlle
|
Joan de Brota
|
Jurats cristians
|
Joan Soro, Ferrer de Blivar
|
|
Jurats sarraïns
|
Ffamado de Fogaça, Juci Ferrabin
|
|
1406
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Ali Dazys
|
|
Jurats sarraïns
|
Juri de Ffarrabin, Ffaraig Algiram
|
|
1430
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Fferiget de Bençala
|
|
Jurats sarraïns
|
Aduraçme de Fogaça, Phumado (…)
|
|
1443
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alamí
|
?
|
|
Jurats sarraïns
|
Mafoma Daziz de Daziz, Brafim Feduam
|
|
1453
|
Batlle
|
Joan de Broca
|
Jurats cristians
|
Guillem Nadal, Joan Lop
|
|
Alamí
|
Famado de Fogaça
|
|
Jurats sarraïns
|
Mahoma Alfaqui, Brahim Algaravi, Fomoduc de Focet
|
|
1485
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Juci Mossegui
|
|
Jurats sarraïns
|
?
|
|
1486
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alfaquí
|
Maffoma Levi
|
|
Jurats sarraïns
|
Maffoma Absayt, Maffoma Fogassa
|
|
1488
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alfaquí
|
Mahoma Levi
|
|
Jurats sarraïns
|
Mahoma Daziz, Mahoma Fogaça. Lloctinent: Gali Fogaça
|
|
1490
|
Batlle
|
?
|
Jurats cristians
|
?
|
|
Alfaquí
|
?
|
|
Jurats sarraïns
|
Mohama Absidacho, Daziz bin Cayt (a) Lo Moro.
|
|
1493
|
Batlle
|
Joan Lop
|
Jurats cristians
|
Bertholomeu de Sant Bitran, Joan Serrano
|
|
Jurats sarraïns
|
?
|
(1) Marta Monjo: Sarraïns sota el domini feudal. La Baronia d’Aitona al segle XV. Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, 2004.
(2) És el que es desprèn de l’acte de divisió de termes entre Mequinensa i Favara de l’any 1331, quan són presents –a més dels jurats– dotze cristians i tres sarraïns.
(3) Ajuntament de Mequinensa, pergamí 15. Agraïm a l’Ajuntament de Mequinensa les facilitats per accedir als pergamins que custòdia.
Comments